Voor de leerkracht
De doelgroep
De webquest is geschikt voor leerlingen van de derde graad aso. Ze leren via ICT kennis maken met de ecologische voetafdruk en leren bij over het klimaat.
Ze behandelen tijdens deze webquest de volgende onderzoeksvraag: Hoe kan een leerling van de derde graad ASO zijn/haar ecologische voetafdruk wijzigen?
Eindtermen
Hieronder kan u de eindtermen vinden waarin deze webquest kan gekaderd worden:
Eindtermen 3de graad aso NW:
6 De leerlingen kunnen bij het verduidelijken van en het zoeken naar oplossingen voor duurzaamheidsvraagstukken wetenschappelijke principes hanteren die betrekking hebben op tenminste grondstoffen, energie, biotechnologie, biodiversiteit en het leefmilieu.
Eindtermen 3de graad aso AARD:
7 De leerlingen kunnen de invloed van menselijke activiteiten op het milieu zoals: broeikaseffect, natuurrampen, zure regen, waterbeheersing, bodemdegradatie en -verbetering met voorbeelden illustreren.
27° De leerlingen zijn kritisch tegenover aangeboden informatie zoals die m.b.t. ontwikkelings-, welvaarts- en milieuproblemen.
29° De leerlingen zijn bereid om lokale problemen van milieu en samenleving in een globale context te plaatsen.
Lesdoelen
Tijdens de ontwikkeling van het beroepsproduct (de webquest) werd er rekening gehouden met de onderstaande doelen:
De leerlingen kunnen:
- zich plaatsen binnen de samenleving als een individu;
- uit een filmfragment kennis verwerven over het beeld van jongeren op het klimaat;
- een eigen mening formuleren over de klimaatverandering;
- uit een filmfragment kennis verwerven over de ecologische voetafdruk;
- in eigen woorden verklaren wat biocapaciteit is;
- hun eigen ecologische voetafdruk berekenen;
- hun eigen ecologische voetafdruk vergelijken met de gemiddelden van anderen landen;
- redeneren over de oorzaken achter de opwarming van de aarde;
- een aantal gevolgen van het hebben van een hoge ecologische voetafdruk aanhalen;
- het handelen van de mens linken met de klimaatverandering;
- het eigen handelen linken aan de klimaatverandering:
- het eigen handelen in vraag stellen in functie van het milieu;
- voor zichzelf minstens 2 punten van verbetering noteren die een positieve invloed hebben op de ecologische voetafdruk.
Praktische informatie
- De webquest is gemaakt om leerlingen zelfstandig aan de slag te laten gaan. Het is echter ook mogelijk om de leerlingen in groep te laten werken.
- Nodig: internetverbinding en een computer/laptop per leerling/groep. De leerlingen maken als verwerkingsopdracht een actieplan. Ze moeten dat in een apart document maken en vervolgens uploaden, dus zorg ervoor dat leerlingen een Worddocument of dergelijke kunnen maken op de laptop/computer. (dit kan eventueel ook op papier gebeuren)
- In deze webquest is een instap voorzien. Zie pagina: jongeren over het klimaat. U kan de leerlingen dus meteen bij de start van de les aan de slag laten gaan.
- Nabespreken kan op volgende manier: houdt een kort klasgesprek over de persoonlijke doelen die leerlingen voor zichzelf hebben opgesteld.
- Doorheen de webquest vullen de leerlingen geregeld een google formulier in. De resultaten daarvan kunnen gebruikt worden om summatief te evalueren. Daarnaast kan je ook het actieplan en de attitude van leerlingen quoteren. Wij stellen daarvoor volgend evaluatiekader voor:

Auteurs:
Yana De Rijk, Jordi Van Keer, Michael Sienack & Niels Brion